Snarvei til hovedinnholdet

En vilje som gir vinger

Christian Hjerpsted har bevist at man kommer langt med vilje og pågangsmot. Nå kan han lufte vingene på egenhånd.

Christian startet på Torp i september 2018, og er dermed en av de første studentene som gjennomfører all teoriundervisningen før flyprogrammet. Allerede fra tidlig alder var Christian ofte ute og reiste med familien. Da fikk han oppleve flyplasser og store fly.
–  Jeg var alltid veldig fascinert av flymaskiner og alt som foregikk på flyplasser. Jeg har vel egentlig alltid drømt om å bli pilot.

Pågangsmot

Christian hadde allerede på ungdomsskolen lyst til å ta pilotutdanning, men brukte litt tid på å bestemme seg.
– Jeg ble litt skremt av kravene i matte og fysikk, da jeg aldri var noe særlig flink i noen av delene, forteller Christian.
– En dag bestemte jeg meg for at jeg skulle lese meg opp i matte og fysikk. Jeg ville bestå opptaksprøven, og forberede meg til å gjennomføre hele utdanninga.

Opptaksprøven var ikke noe problem for den målbevisste unge mannen. Valget av skole var heller ikke tilfeldig, og da han fikk tilbud om skoleplass ved PFA var valget enkelt.
– Jeg er født og oppvokst i Stavern, så det er ikke veldig langt unna. I tillegg har skolen et godt rykte og er en av de største og mest moderne flyskolene i Europa, forklarer han.

Når fagene får praktisk verdi

I tillegg til at Christian forberedte seg godt faglig før skolestart, har han motivasjonen på plass. Noe som er vel så viktig for å klare å gjennomføre den krevende utdanningen.
– Det som motiverer meg er min generelle interesse for luftfart. Jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre noe annet til daglig, sier han og smiler.

I pilotutdanningen bruker man matematikk og fysikk i praksis, som gjør det enklere og mer gøy for de fleste.
– Det er en del vriene matematikk-oppgaver man må løse, men det er absolutt overkommelig, sier den blide studenten.

Student Hjerpsted gjør et regnestykke på papir

Christian går i den første klassen som får all teoriundervisningen før flyprogrammet. Han synes fagene er veldig spennende, og når vi spør om han har et favorittfag, kommer svaret raskt:
– Det må være Flight Planning, sier han.

– Det blander mye av fagene sammen i ett enkelt fag. Du får kombinert kunnskapene du har fra for eksempel General Navigation og Meteorology, for å nevne noen, sier han, og fortsetter:
– Dette faget er også veldig relevant med tanke på selve flyvingen. Som student skal du planlegge alt av flyturer selv, så da er det godt å ha vært igjennom det essensielle når det kommer til Flight Planning.

Student Hjerpsted planlegger en flyrute med kart, plotter og kalkulator

Lite tilfeldigheter

Nå har Christian fullført all undervisningen i ATPL (A) og han har jobbet hardt for å komme dit han er i dag. Det er mye som tyder på at suksessen ikke er tilfeldig for den rutinerte studenten.
– Det gjelder å finne balansen i det hele. Jeg var på skolen 0800-1600 for undervisning, dro hjem og spiste middag, så tilbake til skolen og satt der til det ble mørkt. Man må legge ned utrolig mye tid i hele utdanninga, spesielt teorien, men det er verdt det, forteller han.
– Jeg prøvde tidlig å gjøre det klart at skolen er stedet hvor jeg studerer og lærer, og at hjemme var der jeg slappa av. Det å kunne skille mellom de to miljøene er en god ting, mener jeg.

Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor studenten gjør det bra. Han har brukt mange timer utenfor undervisningstiden på å studere sammen med sine fremtidige kollegaer.
– Studieteknikkene som har fungert best for meg er å lese, skrive ned notater på det viktigste, og å teste meg selv. Jeg samarbeidet en hel del med de andre i klassen, og vi spurte hverandre ut om alt. Det finnes også flere prøveplattformer. Disse er gull verdt da man lettere kan få et overblikk i hvordan en selv presterer, og om man har fått med seg det man skal.

Christian er både strukturert og litt sta, noe som må til for å kunne gjennomføre den intensive utdanningen. Med seks timer klasseromsundervisning hver dag, masse prøver og i alt 14 eksamener, gjelder det å stå på.
– Tanken på at jeg en gang kan leve av å være pilot, gjør at jeg finner frem alt av viljestyrke når det kommer til studiene, sier han.

Fra teori til flyving

Etter 10 måneder med intens lesing har studenten en bratt læringskurve bak seg og i sommer startet han på flyprogrammet. Det er ingen tvil om at flyvingen er det aller mest spennende så langt:
– For eksempel har jeg lært hvordan man skal holde en viss fart ved å justere flyets pitch, vindkorreksjon og navigasjon, sier han.

Nylig gjennomførte Christian sin første solotur, og fikk to striper på skulderen. Tradisjonen tro ble han døpt av medstudenter og instruktører etter flyturen.
– Alle som har sertifikatet på bil husker nok den første turen etter oppkjøringa, og første solo kan minne litt om den, bare enda bedre, smiler han.

Student Hjerpsted blir døpt av medstudenter med kaldt vann etter sin første solotur

– Sjekken før solo-turen var jo veldig stressende. Men det er en utrolig stor følelse å sitte i cockpit og vite at du har ansvaret for hele flymaskinen. Og ikke minst at du klarer å håndtere det trygt, forteller han stolt, og avslutter:
– Målet med det hele er jo å kunne lande en jobb hos et større selskap. Et selskap med godt arbeidsmiljø og spennende dager er noe jeg ser for meg!

 

Drømmer du om å bli pilot, men er usikker på om du har nok kunnskap i matematikk og fysikk?
Finn ut hvordan du kan forberede deg til pilotutdanning og søke opptak her.

Forrige