Snarvei til hovedinnholdet

Pilot fra dag én

For Vegard Bjørklund Hauan har det alltid vært fly som gjelder. Følelsen av å fly på egenhånd kan ikke beskrives, det er noe som bare MÅ oppleves, mener han.

Den 20 år gamle flyentusiasten fra Tromsø startet på Pilot Flight Academy bare to måneder etter at han var ferdig på Tromsdalen Videregående. Da hadde han allerede PPL, og han er derfor det vi virkelig kan kalle pilot fra dag én.

Livet som student

Nå har Vegard studert ved skolen i ett år, og har unnagjort mange eksamener og flytimer.
– Livet som pilotstudent er utrolig lærerikt og spennende. Det er fantastisk å være omgitt av kunnskapsrike instruktører, både i teoriundervisning og flyving. De pusher oss studenter til å gjøre vårt beste, sier han.

Som pilotstudent må du gjennom 12 fag, hvorav to fag er delt inn i to emner. Studentene har derfor 14 eksamener de skal bestå. Etter ett år på skolen har Vegard har vært i gjennom 11 fag, og samtlige eksamener.
– Det kan kanskje virke utrolig tøft, og det er det! Alle har jo forskjellige måter å lære på også. Men med instruktører som kan forklare deg hvordan ting fungerer og hvorfor det er sånn, blir det mye enklere, sier den positive studenten.

– Men nok teori, for nå. Tenk deg at det er din første flyleksjon, at du er på rullebanen, klar for å ta av. Du gir motoren full gass og holder flyet sentrert på rullebanen til du har nok hastighet til å ta av. Du drar i stikka, og ser rullebanen forsvinne under nesa på flyet. I det øyeblikket flyr du. Og det finnes ingen bedre følelse enn å fly, fri som en fugl, forteller Vegard.

Han er tydelig entusiastisk, og blir nesten poetisk når han snakker om å fly.
– Mens du stadig utvikler dine ferdigheter, kunnskap og bevissthet, vil du forstå at du ikke er den eneste oppe i luften. Kommersiell trafikk – travelt luftrom – radiokommunikasjon mellom fly og flyplass.
Adrenalinet slår inn og du innser at du flyr. Det er en ubeskrivelig følelse som bare MÅ oppleves, sier han.

Skolestart på Pilot Flight Academy

Vegard synes hele opptaksprosessen og skolestarten var en positiv opplevelse. Han fikk god oppfølging fra Student Service da han hadde bestått opptaksprøven.
– Student Service er en gjeng med skikkelig hyggelige folk som tar kontakt med deg når du har fått skoleplass, og hjelper deg med alt du lurer på.

Første skoledag får man møte sine medstudenter, og alle får presentere seg og fortelle hvorfor de valgte pilotutdanning. Uniformen får man også første skoledag.
– Det er moro å få møte flere som er like opptatt av fly som deg selv. I tillegg vil vi jo mest sannsynlig bli kollegaer en dag, sier Vegard, og kommer med et godt tips til kommende studenter;
– Når du får uniformen første skoledag, kan du like gjerne lære deg å knyte slips først som sist.

Student Hauan in the cockpit

Ble pilot som 18-åring

Vegard har hatt en lidenskap for å fly så lenge han kan huske, helt fra tidlig i barnehagen.
– Jeg sa alltid at jeg ville bli pilot, og foreldrene mine trodde nok det bare var en døgnflue som ville forsvinne, smiler han, og fortsetter:
– Men ettersom jeg ble større fortsatte jeg å holde på drømmen, og var bestemt på at jeg skulle bli pilot. Så da jeg ble 15 år, startet jeg å studere til PPL. Det inkluderte både flyleksjoner og teori, og jeg måtte spare alle pengene mine til flytimer. Det er vanskelig å balansere skole, sosialt liv og flyving, men det er mulig, sier han.

Vegard jobbet hardt med flysertifikatet ved siden av ungdomsskolen, og da han var 18 år, tok han PPL sertifikatet.
– Det var antakelig den beste dagen i mitt liv, sier han stolt.

Den ivrige studenten tok PPL som et modulært kurs ved Tromsø Flyklubb, som betyr at han studerte og leste alt på egenhånd.
– Etter å ha gått modulært kurs, ønsket jeg å ta en integrert utdanning hvor det er instruktører som går igjennom alle fagene. Jeg endte derfor opp på Pilot Flight Academy som tilbyr nettopp dette, sier han.

PPL gir få fordeler

– Ulempen, eller fordelen med å ta PPL, er kanskje at du slipper den kalde solodåpen når du har fløyet din første tur alene. I alle fall slapp jeg det, smiler han lurt, og fortsetter; – Jeg følte at jeg hadde en liten tyvstart foran de andre, men man må hele tiden sørge for å holde kunnskapen ved like. For å være ærlig, så var jeg ikke så flink til det, så jeg var nødt til å friske opp da jeg startet på skolen.

På Pilot Flight Academy sjekkes antall timer i loggboka og hvilke rettigheter man har. Deretter tas en vurdering på hvor studenten kan begynne i programmet. De færreste har nok flytimer til å få en fordel.
– Hadde jeg visst at jeg skulle gå på Pilot Flight Academy, ville jeg nok revurdert å ta PPL. Men jeg fikk så mye kunnskap, og lærte så mye teknisk og praktisk. I tillegg fikk jeg mange nye venner, så jeg føler at det var nok verdt det, sier Vegard, og avslutter;
– Jeg tenkte at hvis jeg tar privat flysertifikat, så blir det lettere i fremtiden, siden jeg vil bli pilot uansett.

Student Hauan sitter på med en annen student som er ute og flyr

Spennende fag og gode jobbutsikter

Vegard liker å være sosial på fritiden. Som tidligere fotballspiller, tar han gjerne en treningsøkt med PFA’s fotballag, hvor både studenter og instruktører samles for å spille. Men nå har han fullt fokus på fire eksamener som er rett rundt hjørnet.
– Jeg skal ha eksamen i Radio Navigation, Human Performance and Limitations, Air Law og Flight Planning and Monitoring, og jeg synes alle fagene er like krevende, sier han.

Favorittfaget er Aircraft General Knowledge.
– Eller som vi kaller det, AGK, smiler han.
– Der lærer vi om de ulike systemene i flyet og hvordan de fungerer, hva som er karakteristisk for dem og hvorfor de er viktige. Det handler egentlig om hvorfor et fly er som det er, sier han.

Som pilotstudent har du kanskje flere karrieremuligheter enn du tror. Livet til en kommersiell pilot kan være veldig variert, da man kan jobbe i hele Europa, Afrika eller Asia med sertifikatet man får på Pilot Flight Academy.
– Hvis du vil gi noe tilbake, kan du ta lisens som flyinstruktør (FI (A)) og gi studenter en smak av det å fly. Hvis du vil bli en kommersiell pilot, kan du jo flytte ut av komfortsonen og søke jobb ute i Europa, og fly til destinasjoner du aldri har sett før, sier han drømmende.

 

Har du lyst til å lære å fly og gjøre karriere som pilot?
Finn ut hvordan du kan søke opptak hos Pilot Flight Academy.

Forrige
Neste