Snarvei til hovedinnholdet

Neste tur må ses på som den første

Karl Morten Rosenlund har en lang karriere som pilot bak seg. Han har flydd verden rundt og har opplevd det meste i sine 35 år i flybransjen. Her deler han sin lærdom med kommende piloter.

– Jeg begynte å fly når jeg var 15 år, men vet ikke hvor interessen kom fra. Grunnutdannelsen var relativt kort – det passet meg bra, da jeg ikke trives med lange skoleløp. Jeg understreker grunnutdannelse, for man blir aldri ferdig utlært, forteller Karl Morten.

 – Som pilot er man på kurs og lærer nye ting helt til man går av med pensjon. For å oppsummere hvorfor jeg har vært i bransjen i over 35 år, så er det variasjon, kontinuerlig utvikling, nye kollegaer hver dag, muligheten til å bli kjent med nye land og kulturer, og ikke minst – det er stort sett alltid solskinn på «cruise», sier han med et stort smil.

Ingen flytur er lik

Det er mange som drømmer om å bli pilot. Men hvordan skal man klare å holde liv i lidenskapen etterhvert som årene går? Her har Karl Morten et utmerket råd:

– Neste tur må sees på som den første! Ingen turer er like og en må forvente at ting skjer som gjør turen forskjellig fra den forrige. Som en del av et crew møter man nye mennesker hver dag, og en dag som i utgangspunktet så ut til å bli rutinepreget kan derfor bli interessant, forteller han.

Selv om livet som pilot kan gjøre hverdagen krevende er det langt fra umulig å få til. Med over 3 tiår bak seg i bransjen har Karl Morten bevist at det er mulig. Og gode dager på jobb gjør det verdt det.

 – En fin sommerdag på kryss og tvers i Norge sammen med et godt sammensveiset mannskap er bare magisk! Uansett hvor sliten man er vil slike dager bare gi deg energi og lykke. 

Mye reising og «bortetid»

Hverdagen som pilot er spennende, men skiftarbeidet og uforutsigbarheten er ikke for hvem som helst.

 – Det vanskeligste ved yrket er nok for de aller fleste ikke faglig, men privat. Særlig i en etableringsfase kan det være krevende, da jobben vil medføre mye reising og «bortetid».  

Karl Morten sier at reising kan være positivt, men for mange vil det være en belastning over tid. Det har mye å si hvilke flyselskap man jobber for, da destinasjoner man flyr til vil variere innenfor rutenettet til arbeidsgiver.

 – Som nyansatt i et flyselskap må man forvente å jobbe i en variabel turnus. Om man da skal planlegge en weekendtur tre måneder frem i tid, må man søke om ferie. Merkedager og viktige personlige hendelser vil man også gå glipp av. 

For å unngå for stor slitasje er arbeidsbelastningen nøye regulert gjennom internasjonale bestemmelser om hvor lang arbeidsdagen kan være og hvor mye hviletid som er pålagt. Karl Morten forteller at noen selskaper har fast rotasjon for alle.

– Det gjør at du på en langt bedre måte kan planlegge privatlivet.  

Et godt crew

En cockpit er et svært lite kontor og dagen blir lang om man ikke kommer overens med kollegaene.
Karl Morten vet hva han snakker om, og mener man kommer langt med Kardemommeloven i en trang cockpit.

 – Alle på laget har et ansvar til å skape et godt og hyggelig arbeidsmiljø, men kapteinen vil være toneangivende og premissgivende. Dårlige dager på jobben har først og fremst noe å gjøre med dem en jobber sammen med, forteller Karl Morten.

Overgangen fra styrmann til kaptein var helt naturlig for den erfarne piloten.

– Jobben går fra å ha fullt fokus på å operere flyet til å administrere det. Det er en helt naturlig prosess å bli kaptein. Man vil kjenne på egne ferdigheter og kunnskap at en er klar for nye og større oppgaver. Dermed blir det en formalitet å bytte sete fra høyre til venstre, smiler Karl Morten.

Kaptein Rosenlund sitter i cockpit på et passasjerfly og ser mot kamera
For å bli en god kaptein handler det om modenhet fremfor alder, mener Karl Morten.

– Noen blir «voksne» svært tidlig – andre gjør det aldri. Derfor vil enkelte aldri bli komfortable i en slik rolle, mens andre har mulighet til å ta ansvaret relativt raskt. Erfaringen du trenger avhenger av kompleksiteten til operasjonen; operasjonsområde, type fly, type flyplasser, vær og terreng.

Viktige egenskaper i cockpit

Flyselskapene har stort sett goder og lønn fremforhandlet og fastsatt. Jobben som pilot er gjennomregulert i de aller fleste flyselskap.

– Man skal selvfølgelig kunne stille «krav» til et godt og trivelig arbeidsmiljø, men dette er jo noe alle skal bidra til.

Med mange års erfaring som kaptein, vet Karl Morten hva han setter pris på hos en styrmann/-kvinne.

– Personen bør være kunnskapsrik og omgjengelig. Ydmyk, men samtidig ikke redd for å si fra når noe er på vei i feil retning. Det være seg bokstavelig og vedrørende avgjørelser som blir tatt av kapteinen, sier han. 

– Det er en grunn til at fly stort sett opererer med to piloter. Den i venstre setet har gjerne mer erfaring i selskapet. Men det kan godt være at styrmannen/-kvinnen har erfaring som kan bidra til å løse oppgaven på en bedre måte, forteller han.

Når vi spør hva som er det beste med å jobbe som kommersiell pilot, kommer svaret raskt:

 – En variert hverdag der du møter nye mennesker hver dag. Jobben tar deg til steder du sikkert ikke ville reist til om det ikke var for yrket som trafikkflyger.

 

Tror du at du har det som skal til for å bli pilot?

Les mer om opptak og ta opptaksprøven her.

Forrige
Neste