Snarvei til hovedinnholdet

God morgen fra cockpit

Mats Rove har jobbet som pilot i ni år og har mange fine flyturer å se tilbake på rundt i verden. Men å fly i norske forhold skal det mye til å toppe, både med tanke på utsikten og værutfordringene. 

En bransje i endring

Mats var ferdig utdannet pilot i 2009, og timingen for å få jobb var ikke ideell. Det var konkurranse om de jobbene som fantes.
– I motsetning til dagens situasjon, hadde flyselskapene nok piloter, sier han.

Situasjonen er langt bedre for dagens nyutdannede piloter. Det trengs rundt 7300 nye piloter årlig bare i Europa, i følge analyser gjennomført av Boeing. På verdensbasis er behovet 36 500 nye piloter hvert år. Med integrert pilotutdanning tar det bare to år før man kan søke jobb. Da er det greit å være forberedt, og Mats har noen gode råd.
– Det er viktig å samle tips og erfaringer allerede tidlig i utdannelsen om hvordan man best posisjonerer seg for jobb hos flyselskapene, sier han og fortsetter:
– Det gjelder å være på og tilgjengelig. Oppdater CVen hos flyselskapene etterhvert som du får erfaring. Min erfaring er også at flyselskapene ofte ser etter en personlighet de mener passer inn i deres kultur. Så vær deg selv, og ikke gi opp. Selv om du kanskje ikke fikk akkurat den jobben du hadde sett for deg med en gang.

Den som intet våger, intet vinner

Mats brukte ett år på å utforske karrieremuligheter og søke på jobber, og plutselig dukket det opp en mulighet. Mats fikk jobb i et flyselskap som heter Lion Mentari Airlines basert i Jakarta, Indonesia. Da var det selvfølgelig bare å pakke kofferten og reise.
– Det er veldig lærerikt å få oppleve andre kulturer. Man får et innblikk i hvordan det er å bo og leve i et land med store kulturelle forskjeller. Det er noe helt annet enn hva vi er vant til i Norge. Rang og store sosiale ulikheter er noen korte eksempler, forteller han.

Pilot Rove shows thumbs up from the cockpit

I løpet av et drøyt år fløy han nesten 900 timer på Boeing 737-900 til destinasjoner i Vietnam, Singapore, Malaysia og Indonesia. Med mange timer i cockpit, er man også mange erfaringer rikere. Men det kan også ha endel å si hvor man samler erfaring.
– Da jeg jobbet i Indoneisa og hadde mellomlandet på Bali flyplass, kjente vi plutselig et kraftig dunk i flymaskinen fra siden, som om noen hadde kjørt i oss med en av servicebilene. Kapteinen og jeg så på hverandre og lurte på hva som hadde skjedd, før vi så at alle dørene på terminalen lukket seg opp og passasjerene stormet ut. Vi skjønte fort at det vi opplevde var et av mange jordskjelv i Indonesia, forteller Mats.

Drømmen om Norge

Mats har fått oppleve mange spennende land, og en del destinasjoner har det blitt med årene. Likevel var drømmen å komme tilbake til Norge.
– Nøkkelen til å komme tilbake til Europa og Norden var nok erfaringen jeg opparbeidet meg i Indonesia, sier han.

Mats mener at det beste man kan gjøre for å forberede seg til et jobbintervju, er å ta kontakt med noen som jobber i selskapet for å få råd.
– Det er blitt veldig vanlig med personlighetstest, en forenklet IQ test, vanlig og teknisk intervju og en simulator-sjekk. Selv om det kan høres voldsomt ut, er det viktig å huske på at flyselskapene ikke ser etter en supermann. Men det grunnleggende må være på plass. Personlighet og hvordan du håndterer de forskjellige situasjonene er viktig, sier han.

Pilot Mats Rove is sitting in the cockpit of an Boeing 737 with a Norwegian flag in his hand

De siste syv årene har kontoret til Mats vært en cockpit på Boeing 737-800 i Norwegian, noe han trives svært godt med.
– Å fly en Boeing 737 byr på variert produksjon til mellomstore flyplasser. De fleste ruter er mellom en til seks timer lange, og flyet kan lande på relativt korte og utfordrende rullebaner.

For Mats starter en god dag på jobb med å møte hyggelige kollegaer på crewrommet. Og selv om Mats har reist i mange land, er det helt klart at han har en forkjærlighet for Norge. Og favorittflyplassen, det er Molde flyplass.
– Fine mellomlange turer rundt i Norge er alltid moro før man runder av dagen med innflyvning til Ålesund eller Molde. På ettermiddagen er det gåtur til fjelltopper eller andre fine tursteder før man runder av dagen med å gå ut og spise, forteller han.

Pilot Rove taking a hike in Molde, mountains and the oceans in the distance

En variert hverdag

Mats forteller at det etterhvert har dukket opp mange flere spennende aspekter i luftfarten enn å fly.
– Jeg tror fokuset vil endre seg etterhvert som man får erfaring, og det er andre aspekter med jobben som blir mer interessante og moro.
– Jobben som pilot er variert i form av stedene vi flyr til, og destinasjonene kan variere fra varmt og fint vær i Dubai, til kalde glatte vinternetter i Nord-Norge, sier Mats og fortsetter:
– Det mest strevsomme for min del har med tiden blitt pendling og tiden borte fra familie og venner. Man jobber gjerne på ugunstige arbeidstider når andre har fri.

For den verdensvante piloten har det beste med jobben vært den tekniske delen: Å kunne fly en relativt stor jet i krevende og skiftende værforhold i Norge.
– Det beste for meg er visuelle innflyvninger til de mange fine flyplassene vi har i Norge, både på vinter og sommer, forteller Mats.
– Hyggelige kollegaer og spennende destinasjoner er også alltid moro, smiler han, og avslutter:
– Det er få ting som slår utsikten fra cockpit på en kald og klar vinternatt på vei opp til Nord-Norge med fantastisk nordlys som fyller himmelen, sier Mats, som virker svært fornøyd med valg av yrke.

 

Det er ti år siden Mats var ferdig utdannet, og behovet for piloter har endret seg drastisk.
Les om fremtidsutsiktene for piloter og hvordan du kan søke opptak her.

Forrige
Neste