Snarvei til hovedinnholdet

Dronninga på haugen

Lillian Sharon Taasaasen valgte bort en musikkarriere for å bli pilot. Nå gleder hun seg til å ha full kontroll i lufta.

– I motsetning til mange jeg har snakket med, så har ikke min drøm alltid vært å bli pilot. Jeg skulle vel bli prinsesse eller popstjerne da jeg var liten. Men en rosa flyvende bil, dét skulle jeg ha – så jeg var vel kanskje i nærheten et sted, forklarer Lillian.

Fart og spenning har alltid vært attraktivt for pilotstudenten. Men først etter å ha kjørt varebil innså hun at det å bli pilot var noe for henne.
– Det er noe med A til B som er genuint tilfredsstillende. Det å kunne huke av hvert sted man har vært, før man skal videre. I tillegg har fallskjermhopping åpnet opp en kjærlighet til luftige affærer, selv om jeg ikke planlegger å hoppe ut av et rutefly på 30000 fot i noen nær fremtid, smiler studenten.

Det å fly har noe «ekstra» over seg

Kanskje er det tanken om at mennesker i seg selv ikke er lagd for å fly som gjør det litt ekstra spennende? Uansett har det å fly noe “ekstra” over seg, mener Lillian.
– Jeg tror for eksempel ikke at utsikten fra balkongen noen gang blir gammel. Og det alene kan vel gjøre pilotyrket attraktiv for mange. Og kunne fly over skyene idet solen står opp, å være kongen på haugen for en liten stund. Ja, eller dronninga i mitt tilfelle, sier hun, og fortsetter;
– Pilotyrket er mannsdominert, og det har det vært lenge. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det endres sakte men sikkert. Gleden ved å fly er nok den samme for kvinner og menn. Det å ha kontroll når man tar av, og se bakken forsvinne under en… Det høres ut som en bra jobbhverdag!

Valgte bort musikkarrieren

Etter en bachelor i musikk fra Durham University, kom Lillian til en konklusjon om at musikk var for personlig til å tjene penger på – for hennes del, og valget ble derfor pilot.
– Heldigvis var engelsken på topp etter tre år med intens retting fra medelever, smiler hun.
– Det er nesten fengselsstraff for amerikanske uttrykk der borte, så det eneste som gjensto var bare alt det andre som trengs for å bli pilot.
– Etter at Lånekassen åpnet for finansiering av pilotutdanning så trengte jeg kun å jobbe ett år før jeg søkte på Pilot Flight Academy. Fantastisk at det nå er mulig å få lån til nesten hele utdanningen, forteller den blide studenten.

Kun to år før man er klar for jobb

– For min del var det veldig attraktivt å kunne studere i kun to år før man er klar for jobb. Nå har jeg fullført mitt første. Teorien er tung, men det er også mye spennende man lærer. Jeg kan endelig lese, og forstå, værkartet på tv!

Hvordan luften rundt flyet oppfører seg, og hvorfor man klarer å lette, eller designet bak en flyvinge er blant flere ting hun har lært som pilotstudent.
– Selve flyturene er topp! Og for meg uten tidligere erfaring, så har det vært god hjelp i innføring av planlegging og utførelse av øvelsene vi gjør. Progresjonskurven er intensiv og bratt, men det er veldig gøy når man får det til, og ser tilbake på hvor langt man har kommet.

Pilotutdanningen er utfordrende, på flere måter, så mestringsfølelsen er stor, avslutter en veldig fornøyd Lillian.

Student Taasaasen has passed her skilled test and are baptized by her fellow student in bucket of cold water

 

Ønsker du å ta en intensiv utdanning med jobbmuligheter etter bare to år?
Finn ut hvordan du kan forberede deg til pilotutdanning og søke opptak her.

Forrige
Neste