FI(A)

Flight Instructor Course
Har du en drøm om å kunne formidle kunsten å fly til andre?
Etter vårt FI(A) kurs vil du være i stand til å gjøre nettopp det! Du blir ikke bare en mentor og lærer, men også en dyktig pilot.
FI(A) kurset er fundamentet for en rekke ekstrainstruktørrettigheter som kan erverves. Med en FI(A) i hånden, kan du senere utvikle deg til å bli en flermotorsinstruktør, instrumentrettighetsinstruktør , og mer! En FI(A) vil også være en utmerket plattform for å bygge timer, noe som gir deg den erfaringen som trengs for den neste store jobbmulighet.
Det logiske neste skrittet i din karriere?
 
Innhold
Ett 6-dagers teorikurs avsluttes med en skriftlig skoleprøve. Kurset består av 125 timer teoretisk kunnskap (inkludert long briefing).
Under long briefing, er du til å lage og presentere dine egne presentasjoner, en fra hvert PPL-fag.
Flyprogrammet omfatter 30 timer flytid fra høyre sete i en G1000 utstyrt DA40NG.
 
Kursplan
Course Plan FI
 
Forventet progresjon
Progression FI
 
Opptakskrav
1. fullført minst 200 timer flygetid, hvorav 150 timer som fartøysjef hvis du holder et PPL (A)

2. Innfri kunnskapskravene for CPL (A), med unntak av en FI (A) som gir opplæring til kun LAPL(A)

3. Inneha en gyldig klasse 1 eller 2 legesjekk før du begynner treningen

4. Ha en god forståelse av det engelske språket, både muntlig og skriftlig

5. Ha gjennomført minst 30 timer på enmotors stempelfly, hvorav minst 5 timer skal være gjennomført i løpet av de seks månedene før «pre-entry flight test» som angitt i punkt 9 nedenfor

6. Har fått minst 10 timer instrumentflygeinstruksjon hvorav ikke mer enn fem timer kan være instrumentbakketid i en FNPT 2 eller en flysimulator

7. Ha gjennomført minst 20 timer navigasjon som fartøysjef, inkludert en flyging på til sammen minst 540 km (300nm), hvorav landing på to andre flyplasser må gjøres

8. Før det tillates å begynne på et godkjent kurs til FI(A) vurdering skal kandidaten ha bestått en egen opptaksprøveflyging for en FI kvalifisert ifølge FCL.905.FI (i) basert på ferdighetskontrollen som fastsatt i vedlegg 9 til part-FCL i løpet av de seks månedene før kursstart. Testen vil vurdere søkerens muligheter til å gjennomføre kurset. Den nevnte «pre-entry flight test» vil bli fullført før flyprogrammet starter

9. Ha fullført Sikkerhet og Standardiseringsopplæring beskrevet i Operations Manual, som vil bli gitt av Pilot Flight Academy i løpet av kurset
 
Overnatting
Pilot Flight Academy bistår alle kommende studenter med å finne bolig.
Vi har forskjellige hybelløsninger på selve flyplassen/skolens lokaler, og vil videresende alle registrerte studenter til videre booking av disse, eller andre boligalternativer.
Prisene vil variere med størrelse, eget bad, osv., men starter fra kr 5000,- per måned. Strøm og internett er inkludert.
Alle rommene er utstyrt med seng, garderobeskap og skrivebord. Noen hybler har eget bad. Alle fasiliteter er nyoppusset.
For mer informasjon om overnatting, kontakt: margot@pilot.no
 
Kostnader
Pris kr 110.000,- inkludert både teorikurs og flytrening.
 
Et reservasjonsgebyr på kr 5.000 er nødvendig, men vil bli trukket fra kursets kostnad, og vil derfor ikke føre til noen ekstra kostnader. Ekstra kostnader for ferdighetsprøve og avgifter til Luftfartstilsynet er ikke inkludert.
 
Oppstartsdato
Neste teorikurs starter høsten 2017, vi kommer tilbake til oppstartsdato. Flyging påbegynnes etter individuell avtale, avhengig av kapasitet.
For å registrere deg, kontakt: stian@pilot.no